Aan peilingen geen gebrek in de laatste dagen voor de verkiezingen. Ervaren peilers als Maurice de Hond en EénVandaag baseren zich op grote panels in hun zetelverdelingen.
Maar er is ook een heel andere manier om naar de invloed van partijen te kijken. Namelijk de aandacht die de media besteedt aan een ‘merk’, in dit geval een partij. PR-bureau Clipit heeft een methode ontwikkelt die naar eigen zeggen inzichtelijker is dan reguliere peilingen.
Het bedrijf inventariseert het hele jaar door uitingen over partijen in verschillende media. Daarmee weegt het de invloed van een advertentie of de waarde van een bepaald artikel. Hoe dat gebeurt, daarover is Clipit niet heel transparant. In 2010 deed het ook een gooi naar de nauwkeurigste peiling en voorspelde toen dat de PvdA de grootste zou worden en twee andere partijen nodig zou hebben voor een coalitie. Hoewel dat niet bleek te kloppen – en er een minderheidskabinet van VVD en CDA, gesteund door PVV uitrolde – beweert Clipit dat haar peiling toen wel nauwkeuriger was dan die van Maurice de Hond.
Zo legt Clipit het zelf uit:
Voor de prognose van Clipit wordt de PR-waarde gebruikt die elke partij weet te behalen. De PR-waarde drukt de impact van media aandacht rondom een merk of persoon uit in euro’s. Hierbij wordt onder meer rekening gehouden met het aantal mensen wat een bericht leest, de kosten van een advertentie, het sentiment van het bericht en hoe prominent je merk naar voren komt. De PR-waarde drukken we vervolgens uit in zetels. Stel de PR-waarde over alle partijen samen is 200 miljoen, en die van de VVD is 40 miljoen, dan is dat 20 procent van de totale PR-waarde. Dat wordt teruggerekend naar een aantal zetels: 20 procent van alle zetels is 30 zetels, dus de VVD zou in dit voorbeeld 30 zetels krijgen.
PVV vierde partij
In de 'peiling' van Clipit wint de VVD de verkiezingen, al leveren de liberalen wel behoorlijk wat zetels in. Ze vallen van veertig (41 in de verkiezingen van 2012) naar 25 blauwe draaistoelen. Opvallender echter is dat de PVV pas de vierde partij van Nederland is.
- VVD - 25 zetels
- D66 - 19 zetels
- CDA - 18 zetels
- PVV - 16 zetels
- GroenLinks - 14 zetels
D66 en CDA winnen allebei flink en klimmen op tot de nummer twee en drie, respectievelijk. GroenLinks doet het met Klaver goed en ontpopt zich tot de grootste linkse partij.
Een coalitie lukt alleen met meer dan drie partijen. VVD, D66 en CDA komen slechts tot 62 zetels en hebben bijvoorbeeld de PVV of GroenLinks met respectievelijk 16 en 14 zetels nodig om op een nipte meerderheid te komen. De PvdA stevent volgens het pr-onderzoek af op een dieptepunt van dertien zetels.